بیش از 40000 هکتار جنگل دست کاشت ماحصل مبارزه با پدیده بیابان زایی در شهرستان خواف
به گزارش خبرنگار ما ، بیش از 40000 هکتار جنگل دست کاشت در عرصه های بیابانی شهرستان خواف ایجاد شده است.
علی اکبر رنجبر سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خواف با بیان این خبر گفت: فعالیت های بیابان زدایی انجام شده در شهرستان عمدتا در قالب پروژه های شاخص نهال کاری با گونه های تاغ و آتریپلکس بوده و اخیرا نیز پروژه مدیریت هرزآب و کنترل رواناب های سطحی همراه با بذرپاشی و احداث بادشکن غیر زنده در مناطق خاصی از شهرستان انجام گردیده است.
وی ادامه داد با احتساب تاغ زارهای طبیعی شهرستان، مساحت 78637 هکتار از اراضی بیابانی شهرستان را تاغ زارهای دست کاشت و طبیعی تشکیل می دهند که این میزان عملیات بیابان زدایی در مقایسه عرصه های بیابانی با حجم گردو غبار مناطق تحت تأثیر کانون های بحرانی و فرسایش بادی اندک است.
از مجموع 767000 هکتار اراضی تحت تأثیر فرسایش بادی شهرستان 392397 هکتار بوده که از این میزان مساحت 168558 کانون های فرسایش بادی می باشد.
رنجبر به اثرات زیان بار برداشت معادن پلاسری بخش سنگان اشاره کرد و گفت: این معادن که از آن بعنوان عسلویه شرق کشور یاد می شود منبع عظیم تولید گرد وغبار می باشد.
وی با اشاره به بر هم خوردن و تخریب سطح خاک و ایجاد تپه های فراوان در اثر دپوی خاک باطله آنرا برداشت جدیدی برای حرکت ذرات خاک و انتقال آن بر سر مردم روستاها و شهرهای شهرستان دانست و گفت: در سال گذشته و سال جاری عملیات احیای مشارکتی به منظور احیای اراضی تخریب شده با همکاری معادن مذکور انجام گردیده و در دستور کار قرار دارد که البته سطوح احیایی نسبت به تخریبات بسیار ناچیز است.

نظر شما :